Det kommer måske ikke som nogen overraskelse, at færre og færre læser tilbudsaviser på print. Mange flere bruger nu mobilen til at finde de tilbud, de tidligere fandt i den traditionelle tilbudsavis, og faktisk bruger hele 20% af forbrugerne butikkernes egne apps til at søge tilbud*.

Så selvom færre læser tilbudsaviser på print, er der altså mange, som læser dem online. Vores erfaring er også, at det fungerer godt, når annoncører henviser til deres apps på skærmene i S-togene, idet passagerne som regel har mobilen inden for rækkevidde på rejsen og ikke mindst har tiden til at hente appen.

Den online forbruger

Det er en generel tendens, at de fysiske aspekter i detailbranchen flyttes online – og med god grund. Flere og flere forbrugere handler online*. Den samme tendens kan findes blandt Train TVs seere, som handler mere via internettet i 2017-2018 end de gjorde i 2016. Samtidig handler Train TVs seere også mere online end befolkningen generelt**.

Årsagen til rykket mod en mere online-orienteret detailbranche skal højst sandsynligt findes i forbrugernes prioriteter. Forbrugerne føler nemlig, at de er blevet fattigere på tid, og prioriterer derfor anderledes end tidligere. Det betyder bl.a., at de oftere vælger nemme og hurtige løsninger, og indgår kompromisser på baggrund af tid*.

Tid er en prioritet for forbrugeren

Folk anser i de fleste tilfælde online handel som den hurtigste og nemmeste løsning, og betaler således gerne lidt ekstra, hvis det betyder, at de får mere tid til andre ting – man kan altså sige, at de køber sig til mere tid i dagligdagen. Derfor er den massive udvikling i forbruget af måltidskasser heller ikke overraskende. Det er ganske enkelt en løsning, som er mindre tidskrævende.

Train TVs seere er i høj grad også blandt dem, der benytter sig af måltidskasser, hvor 1/4 af seerne på én uge faktisk har angivet, at de benytter sig af at købe måltidskasser**.

Vi håber, at du fandt dette indlæg relevant og informativt. Du er som altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til annoncering i S-togene eller blot ønsker et uforpligtende tilbud.

Du finder vores kontaktoplysninger her.


*Danskernes mad- og indkøbsvaner – et detailstudie i 5 kernesegmenters udvikling fra 2012-19, præsentation ved Claus Andersen DRUM fra arrangementet “Danskernes mad- og indkøbsvaner 2019” ved DRUM, annalect, YouGov, TV2 og Dansk Erhverv marts 2019.
**Index Danmark/Gallup HH2018, HH2017 og HH 2016.