FAQ

Vi har samlet en FAQ omkring annoncering på de digitale skærme i S-tog

Finder du ikke svar i nedenstående FAQ, er du naturligvis velkommen til kontakte os her >

Hvad koster det at annoncere på infoskærmene i S-tog?

Train TV tilbyder forskellige løsninger for annoncering.

Den endelige pris afhænger af, hvad den endelige aftale bliver. Prisen afhænger bl.a. hvor lang reklamespottet er, hvor mange spots, det drejer sig om, hvor den skal vises (kun nogle linjer eller hele s-togsnetværket), hvor lang en periode den skal vises osv.

Se evt. mere under menupunktet ”Priser” eller kontakt os for en konkret pris til netop din kampagne.

Jeg vil gerne booke en kampagne / annonce, hvad gør jeg?

Du kan ringe til os på tlf. 71969630 eller skrive en e-mail til os på kontakt@traintv.dk, så finder vi en god pris til dig.

Læs mere om priser

Find kontaktinformationer

Hvad kan Train TV?

Infoskærmene i S-tog er et stærkt medie. Du når en stor målgruppe til en lav pris, og vi har gode erfaringer med at kunne levere respons til dit budskab.

Er du i gang med kampagneplanlægning og er i tvivl om, hvad du skal gøre, så kontakt os endelig, så råder vi dig gerne om markedsføring, medievalg og kampagneopbygning.

Læs mere om alt det Train TV kan
Læs om fleksibel annoncering
Læs om geografisk segmenteret annoncering
Læs om feed-løsningen, der løbende og automatisk opdaterer kampagnematerialet
Læs mere om Train TVs seertal
Læs om eksempler på kampagner

Hvilket materiale kan bruges til skærmene i S-tog?

På skærmene kan vi vise videofiler og billedfiler.

Video skal leveres som 1280×720 pixels, 25 fps i valgfrit videoformat (f.eks. .wmv, .avi, .mov, .mp4), og så vidt muligt som H.264 og ikke ProRes. Filerne bliver afviklet uden lyd.

Billedfiler skal leveres som .jpg og i 1280×720 pixels.

Har du et banner, hjælper vi gerne med at få det tilpasset til vores skærme. (Brugbare banner-formater kunne f.eks. være: Gif-filer (helst i 1280×720 eller 1920×1080), Quicktime h264 1280×720, samt alle videoformater (f.eks. flv, avi, mov), Stillbilleder 1280×720).

Har du kun et html banner, en .swf eller en .fla-fil, skal vi i de enkelte tilfælde vurdere, om det kan bruges.

Har du ikke noget materiale i de nævnte formater, eller har du f.eks. kun en plakat, så kontakt os. Vi hjælper gerne med at få lavet det helt rigtige materiale til skærmene.

Læs mere om materialespecifikationer og produktion af materiale

Hvilke filformater kan jeg levere?

Du kan levere video-filer eller billed-filer.

Læs evt. mere under FAQ-punktet ”Hvilket materiale kan bruges til skærmene i S-tog?”

Eller se mere under menu-punktet Materialespec’s

Kan I hjælpe med produktion af materiale?
Ja, vi kan sagtens hjælpe med produktion af jeres annonce til skærmene i S-tog. Vi samarbejder også med eksterne produktionsselskaber, som kan hjælpe med professionelle produktioner til en god pris. Kontakt os, hvis du vil vide mere eller læs mere om produktion af materiale under Materialespec’s
Hvad er deadline for upload af materiale?

Materiale skal leveres senest 4 hele hverdage før kampagnestart.

Læs mere om fil-formater og upload mv.

Hvordan leverer jeg en stor fil?

Levering af store videofiler til Train TV kan ske via selvvalgt webbaseret filmoverføringstjeneste (f.eks. WeTransfer eller Dropbox), hvor link sendes til marianne@traintv.dk

Læs mere om krav til filer og deadline

Hvor mange skærme er der i S-togene?

DSB S-tog har i alt 135 togsæt, hvor nogle togsæt er korte og indeholder 10 skærme, og andre er lange og indeholder 24 skærme.

I alt er der 2.806 skærme i S-togene.

S-togsnetværket strækker sig fra Køge i Syd, til Høje Taastrup i vest og Frederikssund, Farum og Hillerød i nord.
Det er muligt at udvælge zoner/strækninger, hvis man vil målrette visning geografisk. Læs mere om mulighederne for geografisk segmentering her

Hvor mange gange bliver min annonce / kampagne vist på skærmene i S-tog?

På skærmene i S-tog afspilles filerne i en playliste, der starter forfra, når den er slut – et loop, der gentages døgnet rundt, eller dvs. i de tidsrum, hvor S-togene er i drift – på hverdage kører S-tog ca. 22 timer i døgnet og i weekenden 24 timer i døgnet.

Loopet er max 20 minutter (som er ca. den gennemsnitlige rejsetid for de rejsende med S-toget). Dvs. at din annonce bliver vist minimum 3 gange i timen. Er medietiden ikke udsolgt, så playlisten ikke er fyldt op, bliver den vist flere gange.

Læs mere om playlisten under Hvad er Train TV.

Hvordan får jeg en reklame på i S-toget?

Har du noget, du gerne vil reklamere for på skærmene i S-toget, så kontakt Train TV, som står for at sælge medietiden.

Vi viser hver uge rigtig mange forskellige typer indhold – events, arrangementer, åbent hus, festivaler, udstillinger osv. Det kan være reklamer for alt muligt.

Vi har et rigtigt stort publikum med over 1/2 million ugentlige seere, og alle de seere kan du få, hvis du reklamerer i S-togene!

Reklamekodeks for Train TV

Train TV er underlagt DSBs reklamekodels, som udstikker nogle retningslinjer for, hvordan indhold skal udformes, og hvad der ikke må blive vist på skærmene i S-togene.

DSBs nyeste reklamekodeks kan findes på DSB Medias website (på link øverst i højre side) og ellers er du velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have reklamekodeks tilsendt.

Særlige regler for reklamer om alkohol er beskrevet under FAQ-emnet “Reklamer om alkohol – regler og gode råd”.

Reklamer om alkohol - regler og gode råd

Vil du gerne reklamere for produkter indeholdende alkohol på skærmene i S-togene, så skal du være opmærksom på, at der er særlige regler for markedsføring af alkohol på Train TV, fordi skærmene er et medie i det offentlige rum, som også ses af mindreårige seere.

Reklamer for alkohol skal overholde Alkoholnævnets retningslinjer, og vi anbefaler, at man kigger på, om reklamen er udformet på en måde, så det overholder Alkoholnævnets råd om markedsfrøing, som vi læner os op ad, når vi skal vurdere om kampagnen kan vises eller ej.

Er der lyd på skærmene i S-togene?

Nej, der er ikke lyd på skærmene i S-togene længere.

Der var oprindelig lyd på skærmene, da de blev lanceret i juni 2010, og man kunne dengang se og høre nyheder og programmer som “Mad på farten” med Henrik Boserup, der foreslog retter og opskrifter til aftensmaden, når man var på vej hjem.

Lyden blev dog fjernet efter få måneder, og fra november 2010 var indholdskonceptet med en kombination af trafikinformation, S-togsinformation, nyheder og kommercielt indhold – uden lyd – på plads.

Formålet med skærmene i S-togene er at give passagererne informationer og underholdning på rejsen, så de rejsende har et overblik over trafikken, kan planlægge deres videre rejse, kan få aktuelle tilbud og informationer om, hvad der sker i København og omegn.

Hvad er fordelene ved at reklamere på S-togsskærmene?

Der er mange fordele ved at reklamere på skærmene i S-togene – her er nogle af fordelene:

Mange seere – S-togene har rigtig mange passagerer, og skærmene har dermed mange potentielle seere. Kantar Gallup måler hvert kvartal, hvor mange der ser på skærmene. På én uge er der over 1/2 million unikke seere, som i gennemsnit ser skærmene 2,8 gange på én uge. Det svarer til over 1,5 million eksponeringer. Læs mere om vores seertal her

Lav pris – Det er ikke særlig dyrt at reklamere i S-togene i forhold til hvor mange seere, du får adgang til. Kontaktprisen er altså lav, men dækningen er høj. Ved 2 ugers kampagne rammer man f.eks. 1/3 af alle beboere i Region Hovedstaden. Læs mere om priser her

Tidsstyring – Du kan vælge på hvilke tidspunkter i løbet af dagen, du vil have din kampagne vist. Eller du kan havde forskellige budskaber i løbet af dagen/ugen, hvis du f.eks. gerne vil ramme kunderne med ét budskab, når de er på vej på arbejde på hverdage og et andet, når de er på vej hjem fra byen om natten i weekenden. Læs mere om tidsstyret visning her

Geografi – Du kan også udvælge specifikke områder i S-togesnetværket, hvor din kampagne skal vises. Som udgangspunkt tilbyder vi altid hele S-togsnetværket for at give dig en så stor dækning som muligt, men er dit budskab kun relevant i nogle områder, har vi mulighed for at ramme meget specifikt i S-togsnettet. Læs mere om geosegmenteret visning her

Relevant kontekst – Din kampagne/annonce bliver vist i en sendeflade på skærmen, som er en blanding af nyheder, vejrudsigt, informationer fra DSB og reklamer samt informationer om S-togstrafikken og videre forbindelser i bunden af skærmen. De betyder, at indholdet altid er aktuelt og relevant at kigge på, og seerne kan bruge skærmen til at orientere sig på. Vi optimerer desuden altid din kampagne ved at placere den det sted i playlisten, hvor den giver mest mening og kan opnå evt. samspil med andet relevant indhold. Læs mere om hvordan Train TV er et aktuelt og vedkommende reklamemedie her

Forstærkning af din (TV-)kampagne – Ved at vise din (TV-)reklame på skærmene i S-togene kan du udnytte en recall-effekt, hvis du samtidig reklamerer andre steder. Det interessante er, at du i S-togene kan ramme forbrugerne på vej mod en evt. købssituation ude i byen, idet passagererne modsat hjemme i stuerne ofte er på vej til områder med mulighed for indkøb. Du kan desuden genbruge materiale fra TV eller andre medier, så produktionsomkostningerne vil være lave.

Respons der rykker – Rigtig mange passagerer har mobilen i hånden, når de sidder i S-togene, så S-togsskærmene er et oplagt medie til at generere respons, hvad enten det er SMS-donationer, sign ups eller konkurrencer. Vi kan også hjælpe dig med at sætte en SMS-kampagne op – læs mere om SMS her

Få evalueret din kampagne – Du kan få lavet en posttest af din kampagne, når den bliver vist på skærmene i S-togene. På den måde kan du blive klogere på din kampagnes kendskab, budskabsforståelse, liking, relevans og købsintention/holdningsændring. Læs mere om posttest her

Kontakt os

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, eller vil du vide mere om mulighederne for at reklamere på info-skærmene i S-togene, er du meget velkommen til at kontakte os.

Find en medarbejder her >