Case – Salg og Awareness: Dansk Danseteater

Dansk Danseteater eksekverede i januar 2016 en kampagne på Train TV, som havde til formål at få flere besøgende – især blandt kernepublikummet til danseforestillingen Stravinskijs Ildfuglen. Den primære målgruppe er kvinder med en mellemlang eller lang videregående uddannelse. Udover at sælge flere billetter er det langsigtede formål at øge kendskabet til Dansk Danseteater. Dansk Danseteater har siden 2013 annoncereret sine budskaber på Train TV, da det er et medie, der fungerer godt i forhold til at inspirere og motivere københavnerne til at gå til danseforestillinger.

Løsning

Dansk Danseteater har flere forestillinger hen over året, som de promoverer med en kampagnevideo. Hver kampagnevideo er et 30 sekunders spot, der vises minimum 3 gange i timen i en tidperiode på 3 uger. Udover video på Train TV bruger Dansk Danseteater også egne sociale mediekanaler, redaktionel omtale, nyhedsmails samt andre print og outdoor medier. De laver en video med flotte klip fra forestillingen, der virker som appetitvækkere. De tilføjer et social proof i form af anmeldelser, og angiver informationer, som teateret ved, er vigtige for publikum, såsom de medvirkende og koreografen. Til sidst slutter de af med en call-2-action, der henviser til, hvor man kan købe billetter. Kampagnen blev i perioden set af 882.000 unikke seere.

Mediet

Train TV er et TV-medie, hvor du kan sende både billeder, film og historier afsted til københavneren, der er på vej. Ifølge DSB er der omkring 10 millioner mennesker, der pendler med S-tog hver måned. De fordriver pendlertiden på forskellig vis, og en del af dem følger med på Train TV. Du finder 2.806 S-togsskærme fordelt i 135 togsæt. Vi viser et indholds-loop på 20 minutter, hvor nyheder fra TV2 News, DR, metroxpress og Verdens Bedste Nyheder, information fra DSB og budskaber fra vores annoncører er på skærmen. Når du annoncerer på Train TV får du den fordel, at du kommunikerer til folk, der er på vej, tæt på indkøbssituationen og er åben for inspiration og budskaber, der gør rejsetiden mere interessant. Vi ved, at budskaber på Train TV generelt har en høj ROI, og ingen TV-reklamer kan konkurrere på den lave kontaktpris.

Resultat

Dansk Danseteater løftede med denne kampagne billetsalget til forestillingen til et tilfredsstillende niveau. De lavede efterfølgende en spørgeskemaundersøgelse over publikums demografi og medievaner, der viste, at ca. 20% af publikum havde set reklamen for forestillingen på Train TVs skærme.

”Jeg synes, at vi er lykkes rigtig godt med vores kampagne. Vores publikumsundersøgelse bekræfter os i, at vores medieindkøb er en god investering. Train TV er et stærkt medie, der kommer bredt ud og til en rimelige penge. Vi har været rigtig glade for, det samarbejde vi har med Train TV.” Lasse Brejner

Fundraising & Markedsføring, Dansk Danseteater

Dansk Danseteater